Sistemul de impozitare a proprietatilor imobiliare va fi modificat substantial din 2016, odata cu intrarea in vigoare a noului Cod fiscal. Astfel, impozitul pe cladiri se va calcula in functie de destinatia cladirii, adica rezidentiala sau nerezidentiala, si nu in functie de detinatorul ei (persoana fizica sau persoana juridica), cum se intampla in prezent. Schimbarea modului de impozitare va duce la cresterea si de pana la zece ori a taxelor pentru persoanele fizice ale caror locuinte sunt folosite in scopuri comerciale si nu pentru locuit.
Pentru cladirile nerezidentiale, impozitul se va calcula, din 2016, prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2-1,3% (in functie de decizia consiliului local) asupra valorii:
- 1. rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
- 2. lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
- 3. cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani.
Atentie! Daca valoarea cladirii nu poate fi calculata asupra uneia dintre aceste trei valori, cota de impozit va fi de 2% si se va aplica asupra valorii impozabile calculate ca pentru cladiri rezidentiale.
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
Pentru cladirile cu destinatie mixta, impozitul se va calcula prin insumarea impozitului pentru suprafata folosita in scop rezidential cu cel pentru suprafata in scop nerezidential.
Daca cele doua tipuri de suprafete nu pot fi evidentiate distinct, impozitul se va datora ca pentru cladiri:
- 1. rezidentiale, daca este inregistrat un domiciliu fiscal si nu se desfasoara nicio activitate economica;
- 2. nerezidentiale daca este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica.
Cum se va calcula impozitul pe cladirile detinute de firme?
Potrivit noilor reglementari, de la anul, pentru persoanele juridice, exact ca in cazul persoanelor fizice, cota impozitului pe cladiri va fi:
- 1. intre 0,08%-0,2% pentru cladirile rezidentiale;
- 2. intre 0,2-1,3% pentru cladirile nerezidentiale. In cazul cladirilor nerezidentiale folosite pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
- insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential cu cel pentru suprafata folosita in scop nerezidential, in cazul cladirilor cu destinatie mixta.
O alta noutate pe care o aduce actul normativ stabileste ca impozitul aplicat cladirilor care nu au fost reevaluate va scadea.
Astfel, reglementarile noului Cod fiscal prevad o cota de 5% pentru cladirile a caror valoare nu a fost actualizata in ultimii trei ani anteriori anului fiscal de referinta. Noua valoare este mult mai mica decat cea aplicabila in prezent, cuprinsa intre 10% si 20%.
Valoarea impozabila a cladirilor detinute de persoane juridice va fi valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se va datora impozitul si poate fi:
1. ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
2. valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat;
3. valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
4. valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, in cazul cladirilor care sunt finantate in baza unui contract de leasing financiar;
5. valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior;
6. valoarea inscrisa in contabilitatea proprietarului cladirii și comunicata concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz.
Foarte util pentru contribuabilii persoane fizice este de citit ghidul de aici.
Exemplu de calcul:
La nivelul Mun. Pitesti, Consiliul Local a stabilit o cota de impozitare de 0.2% pentru cladirile nerezindentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice.
De exemplu, pentru un spatiu comercial cu finisaje medii, in suprafata de 65 mp, la parterul uni bloc P+4 construit in anii 80, apartinand unei persoane fizice exista doua posibilitati*:
- Proprietarul intocmeste si depune la primarie raport de evaluare pana la data de 31 martie 2016 din care rezulta ca valoarea acestuia este 100.000 lei (aproximativ 350 €/mp) impozitul de plata va fi: 0.2% x 100.000 = 200 lei /an
- Proprietarul nu depune raport de evaluare si impozitul se calculeaza conform normelor metodologie ce aplicare a Codului Fiscal cu o cota de 2% la valoarea de 1000 lei/mp desfasurat, impozitul de plata va fi: 65 mp x 1000 lei/mp x 2 % = 1.300 lei/an
Diferenta de impozit va fi asadar de 1.100 lei, de aproximativ 7 ori mai mare in cazul in care nu se depune raport de evaluare.
In unele cazuri (cladiri mai vechi, degradate, finisaje inferioare, etc.) aceasta diferenta poate ajunge si la de pana 10 -15 ori mai mare in cazul in care nu se intocmeste si nu se depune raport de evaluare.
Va reamintim ca acest raport trebuie intocmit doar de catre un evaluator autorizat, membru ANEVAR.
De asemenea, raportul trebuie inregistrat in Baza de Informatii Fiscale (BIF) primind astfel un numar unic de inregistrare si o recipisa care trebuie anexata la raport. Lipsa recipisei de inregistrare in BIF sau intocmirea lui de catre persoane care nu detin calitatea de evaluatori autorizati, membrii titulari (corporativi) ai ANEVAR, atrage dupa sine anularea raportului si raspunderea materiala a partilor.
* – calculele de mai sus sunt prezentate cu titul general si informativ, valoarea activului depizand de mai multi factori: varsta, dotari, finisaje, etc. si fiind stabilita doar in urma intocmirii efective a raprotului de evaluare.